Проф. Славчо Томов, д.м.н., ректор на Медицинския университет – Плевен, пред в. „Аз-буки“: Достъпът на студентите до пациента е предимство

0

- Advertisement -

Проф. Томов, още с встъп­ването си на ректорския пост правите заявка да утвърдите Университета като център за иновации, за следдипломно и продължаващо обучение. Успяхте ли? Преди месеци бяхте и домакини на европейски конгрес по роботизирана хирургия…

– Няма как в съвременното образование, още повече медицинското, да не заложите на иновации в учебния процес, в научноизследователската дейност, и то на най-модерно, високотехнологично ниво. Разбира се, ако сте си поставили за цел да давате висококачествен краен продукт, който да се конкурира на пазара в България и в Европа.

Продължаваме да надграждаме направлението минимално инвазивна хирургия, както и роботизираната хирургия, започнато от екипа на проф. Горчев.

Венецът на нашите усилия е, когато през септември м.г. Медицинският университет на Плевен стана домакин на най-високия форум в нашата област – Европейския конгрес по роботизирана гинекологична хирургия. В работата на Конгреса участваха световно известни учени далеч не само от Европа. На форума демонстрирахме ниво и технологични постижения с предаване на хирургия на живо от университетска болница в Плевен до конгресните зали в София. Направихме го в 3D формат и в реално време, което историята на Европейската асоциация по роботизирана гинекологична хирургия не познаваше до момента, не беше осъществявано.

Благодарение на екипните усилия на колегите Университетът спечели проект по ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“. Повече от година го изпълняваме. Той е за изграждането на Център за компетентност по персонализирана медицина, 3D и телемедицина, роботизирана и минимално инванзивна хирургия. Говоря за лаборатории, които подготвяме, а някои от тях вече са факт. Факт е лабораторията за виртуална реалност VR OR 360°, която позволява студентите да наблюдават от разстояние от няколко километра чрез очила за виртуална реалност на живо случващото се в операционната зала на една от университетските болници. Така те присъстват реално, без да пречат на операционния екип. Изградена е вече и още една  лаборатория за телепатология.

До два месеца ще започне да функционира и нова, оригинална лаборатория, единствена в страната, по 3D  принтиране и биопринтиране на тъкани.
В по-далечно бъдеще предвиждаме и биопринтиране на органи. В световната практика все още то не е постигнато, но ще стане факт до няколко години. Така че ще влезем с летящ старт в биопринтирането. Надявам се, че след 4 – 5 години с лаборатория по биопринтиране ще започ­нем и ние принтиране на органи. Това е една от целите, която сме си поставили.

Практически готова е и лабораторията, за която са закупени ген-секвенатори. Единият е уникален за България, защото позволява секвенирането на целия човешки геном. Така правим сериозна крачка в областта на генетиката, наследствените заболявания и на онкологичната патология.

Може ли да говорим за Университета като космополитен център – с мобилност на студенти и преподаватели, участие в международни екипи, в съвместни изследователски проекти…?

– Работим изключително интензивно по европрограмата „Еразъм+“. Отделно имаме сключени договори за двустранни отношения с над 40 университета. Осъществяваме мобилности на студенти и в двете посоки. А с Асоциацията на студентите медици в България – клон Плевен, ежегодно реализираме входящи мобилности за чуждестранни студенти за практическо обучение.

Осъществяваме и мобилности за преподаватели. Само за година те са 30, като по-голямата част са за обучение на самите преподаватели. 

Като асоцииран партньор, сме в тесни взаимоотношения с Американската асоциация по лапароендоскопска хирургия. През 2019 г. 10 преподаватели от Асоциацията проведоха при нас специален курс за студенти и млади лекари. През септември отново очакваме тези 10 американски топ хирурзи, гинеколози и уролози. Да стане курсът ежегоден, е идея на американските ни партньори и това вече е оценка за нас.

Част ли е Университетът от европейски и други академични мрежи?

– На национално ниво участваме в една от академичните мрежи – Националната академична мрежа, изградена от БАН. В Плевенския медицински университет е един от регионалните академични центрове на БАН. С университетската болница във Флорида, САЩ – Florida Hospital, имаме своеобразни договорни отношения, които са свързани с Центъра за компетентност, за който говорих. Така изграждаме и една извън­европейска академична мрежа.

- Advertisement -

Работим, за да станем и част от европейска академична мрежа. Това ще е по-бавен процес. Ако трябва да бъда откровен, ще кажа, че практиката показва, че по-лесно създаваме презокеански академични контакти. По една или друга причина Европа като че ли показва повече консерватизъм. Западна Европа гледа на Източна с известни резерви. От наша страна ще трябват повече усилия, за да спечелим доверие.

Самият Вие имате пет специализации по роботизирана, лапароскопска и гинекологична хирургия зад граница. Достъпни ли са за студентите Ви научните постижения на съвремието?

– Смело казвам „Да“ и ще обясня защо. Стремим се да въвеждаме нови технологии за обучение. Следим и тенденциите във всяка област на медицината. Даваме си сметка, че когато студентите завършат, те трябва да са подготвени за работа с новите методи за диагностика и за лечение на пациентите си.
А за да са готови, Университетът трябва да ги е въвел като практика и теория за обучение.

Преди няколко години въведохме нова свободно избираема дисциплина –  минимално инвазивна хирургия. От студентската скамейка ги обучаваме да работят лапароскопии, хистероскопии, да работят и с роботизираната система. Ще отворя скоба, за да кажа, че първата роботизирана система, която е закупена 2008 г. и бе в една от университетските болници в Плевен, фирмата вече не я поддържа, но системата функционира. Преместихме я в Телекомуникационния ендоскопски център, където се използва за обучение. На Запад това е практика, защото достъпът до пациента е твърде лимитиран. В България едно от предимствата на системата на здравеопазване и на медицинското образование е, че студентите могат да контактуват с пациентите много повече, отколкото в западните страни. 

Въпреки това въвеждате обучението със симулатори?

– Да, разширяваме цяла зала със симулатори за минимално инвазивна хирургия. За нашите студенти ще закупим и високотехнологични симулатори за оборудване и на център по ресусцитация. Това е раздел от медицината за оказване на първа помощ на пациент с риск за спиране на сърдечната или дихателната дейност.

Ще акредитирате ли нови магистърски програми?

– Въпросът ме провокира. Институционалната гледна точка за развитие на висшето училище предполага то да открива нови и нови програми и те, магистърски или бакалавърски, да отговарят на търсенето. Но не търсенето към момента, а с предвиждане след 5 – 10 години. Разбира се, това е много трудно, защото технологичните процеси са изключително динамични.

Навлизат нови роботизирани системи не само в хирургията, а въобще в живота. Изкуственият интелект създава предпоставки да изчезнат много професии, дори специалности в медицината. Трябва да прогнозираме какво и как да развиваме. Университетът например още не е развил дентална и ветеринарна медицина.

Но извън институционалната гледна точка, системата на висшето образование е стигнала границата си на екстензивно развитие. С пос­ледните изменения на Закона за висше образование се направиха стъпки за спиране на екстензивното разрастване на системата и се предвидиха мерки за стимулиране на качественото развитие на академичното образование. Така че към момента няма да откриваме споменатите магистърски програми. Но като перспектива ще го направим.

Младите медици вече не плащат големи суми за специализация, станаха ли повече специализантите?

– За съжаление, не са. Да, вече държавата поема издръжката на специализантите, които са държавна поръчка. Това до голяма степен мотивира хората, но ще трябва време. Има специалности, към които интересът традиционно е висок, но и други, към които е нисък – например патологоанатомията. А тя е ключова за развитието на всяка здравна система.

Медицинският на Плевен е първият университет с пълен курс англоезично обучение. Какъв е делът на чуждестранните студенти?

– Такъв курс започнахме още през 1997 г. Днес обучаваме близо 1100 чуждестранни студенти по магистърската програма „Медицина“. Те са от над 45 държави. Броят им е повече от студентите от България специално в тази програма. През април ще дипломираме най-големия ни випуск до момента с чуждестранни студенти – над 90 души.

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече