Крупните кражби продължават! Пътят през Кресненското дефиле ще се строи за 40 млн. лв на километър от любимата фирма на Бойко!

0

- Advertisement -

Най-скъпият път в България – през Кресненското дефиле, който е част от магистрала „Струма“, но не е с магистрални габарити, ще струва средно по 40 млн. лв./км.

Около четири месеца преди парламентарните избори вече са ясни строителите на двата участъка на т.нар. източен обход между Кресна и Крупник, след близо двегодишна процедура по един от най-скандалните търгове със съмнения за предварително ясни победители.

Във вторник агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) обяви, че обединението ДЗЗД „АМ Струма – 3.2.2.“ печели поръчката за лот 3.2.2, върху която бе хвърлена сянката на съмнения заради незаконно проучване на трасето. В консорциума победител влизат „ГБС-Инфраструктурно строителство“ АД, „ЕПОС-Емпреза Португеза де Обрас Субтеранеас“ АД (Португалия) и „Главболгарстрой Интернешънъл“ АД. 

Така най-голямата строителна фирма у нас ГБС ще строи 10.4 км скоростен път плюс 5.5 км обход на Кресна на цена от 475 199 280,27 лв. без ДДС. Това е около 36 млн. лв./км с ДДС.

Изпълнителят на другия участък от н.нар. източен обход на Кресна беше избран още преди година – ДЗЗД „АПП лот 3.2.1“. Обединението начело с „Грома холд“ ще строи 13 км на цена от близо 500 млн. лв. без ДДС. Това прави цена от 46 млн. лв./км.

Договорите с двамата избрани изпълнители все още не са подписани, като очакванията са това да се случи преди парламентарните избори догодина.

Строежът на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле е блокиран от Европейската комисия. За да отпусне парите, Брюксел постави условие за изпълнението на редица екологични мерки. Те са допълване на екологичната документация спрямо специфичните цели за видовете и местообитанията, предмет на опазване в двете защитени зони от мрежата Натура 2000, през които преминава магистралата, намаляване на натиска от трафика върху природата и повишаване на безопасността в отсечката от Е-79 през дефилето. Изпълнението на тези мерки се бави. Според предварително обявените намерения на АПИ те вече трябваше да са изпълнени, но от съобщението на пътната агенция не става ясно защо това не е направено.

Най-скъпите оферти се оказали най-добрите технически

Търговете за двата участъка се развиха по сходен начин – с елиминиране на конкуренцията и победа на най-високите ценови предложения, но с най-добрите технически параметри. Нещо повече, и двамата избрани изпълнители дадоха цени по-високи от прогнозните стойности, определени от експертите на пътната агенция.

Разликата между двата търга е, че единият приключи преди повече от година, а другият чак сега, въпреки че стартираха по едно и също време. Най-вероятната причина е разразилият се скандал с незаконното проучване на трасето на лот 3.2.2.

И при двата търга най-ниска ценова оферта дадоха обединения около „Геострой“, но те получиха и най-малко точки за техническите си предложения и бяха елиминирани от надпреварата.

Така след едногодишно протакане ГБС спечели търга за лот 3.2.2 с цена, която е със 78 млн. лв. с ДДС повече спрямо тази на обединение „Геопът Струма 3.2.2.“, в което влизат „Геострой“ АД, „Пътстрой-92“ АД, „Биас-М“ ЕООД и „Илия Бурда“ ЕООД. Този търг ще се запомни с незаконното проучване на трасето  – прокарани горски пътища и сондажи без разрешение на АПИ. Отговорността пое „Пътпроект 2000“ с обяснението за по-точни парцеларни планове за отчуждителните процедури. За случая беше сезирана и прокуратурата, но две години по-късно държавното обвинение така и не е съобщило публично какво е показало разследването.

Офертата, с която обединението начело с „Грома холд“, спечели поръчката за другия участък, е с над 96 млн. лв. с ДДС по-висока от тази на „Геопът Струма 3.2.1“, в което участват „Геострой“ и „Пътстрой 92“.

- Advertisement -

Така българските и европейските данъкоплатци ще бъдат натоварени с общо 174 млн. лв. отгоре, което в социалните мрежи поражда множество коментари.

Строителството тръгва след зелена светлина от ЕК

Реалните дейности по изграждането на двата участъка обаче ще може да тръгне чак след даването на зелена светлина от Европейската комисия, че всичко е наред с опазването на околната среда.

Заради десетилетния спор между държавата и неправителствени екоорганизации по този въпрос изграждането на участъка през Кресненското дефиле се отлага вече за трети програмен период – за 2021 – 2027 г., като в новата програма „Транспортна свързаност“ е на трета позиция за финансиране след тунела под Шипка и магистралата „Русе – Велико Търново“

Строителството на 28-те км през Кресненското дефиле ще продължи около 4 години и половина (1556 дни).

Високата цена за изграждането на скоростния път пък се обяснява от АПИ с многото съоръжения.

Съгласно идейния проект, лявото платно на лот 3.2.2 е участък с дължина 10.4 км. В него е включен и обходният път на Кресна с дължина от 5.5 км. При км 400 от обходния път на Кресна ще има площадка за отдих с ток, вода и канализация. По трасето ще има още 4 тунела,10 виадукта с приблизителна дължина около 3.6 км, 9 пресичания със селскостопански пътища.

Другият участък – лот 3.2.1, е с дължина 13.2 км. Достъпът до трасето ще бъде осигурено чрез 3 пътни възела. В участъка са предвидени 3 тунела, 10 виадукта с обща дължина около 3.5 км, както и 3 броя надлези и подлези.

„Говори открито“ припомня, че Главболгастрой е любима фирма на правителството, защото иначе няма логика, поръчките към техните лични джобове да не спират вече над 10 години.

Частната фирма „Главболгарстрой“ и нейният собственик Симеон Пешов са дългогодишни любимци на държавата. Повече от ясно е, че Пешов и синовете му добре владеят изкуството на благодарността, защото иначе няма логика за последните 13-15 години те да са усвоили държавни поръчки надхвърлящи стотици милиони левове.

След идването на Бойко Борисов на власт, те първо бяха порицани от премиера за високата цена, която бяха дали за строежа на зала „Армеец“, но после бързо свалиха сумата и бяха погалени по главата от Борисов. Това „погалване“ им даде нови сили и увереност, като през последните години фирмата „Главболгарстрой“ е неизменен участник и задължителен печеливш при най-различни държавни поръчки свързани със строителство.

Показателен пример в тази посока е „греховната любов“ на държавната фирма „Булгартрансгаз“ с частната „ГБС“.

В същото време служители от национално отговорна за технически надзор служба коментират, че при много от проектите изпълнявани от „ГБС“ е налично „занижено качество на контрол при изграждането на редица технонадзорни съоражения“. За съжаление до момента държавата не е направила нито една качествена и мащабна проверка в частта „разрушителен и безразрушителен контрол на металите“ използвани при проектите от „Главболгарстрой“.

Само от 2011 до август 2015 фирмата на Симеон Пешов е спечелила самостоятелно обществени поръчки на стойност 532 312 623 лв и в консорциум с други компании на стойност 654 328 190 лв.

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече