Сметната палата да провери и дейността на държавната компания „Монтажи“, която преди повече от две години получи чек от 500 млн. лв. за „спешен“ ремонт на 418 язовира. Такова искане внесе БСП за разглеждане в парламента. Това е второ предложение на социалистите за одит на държавно дружество след този на „Автомагистрали“.
Искането на БСП е да се направи проверка на „Монтажи“ ЕАД за периода от 1 януари 2017 г. до 31 декември 2020 г.
През юли 2018 г. Държавната консолидационна компания (ДКК), която е под шапката на Министерството на икономиката, получи чек от 500 млн. лв. за ремонта на над 400 потенциално опасни язовира.
След това, чрез вътрешно възлагане, ДКК даде ремонтните дейности на държавната компания „Монтажи“ ЕАД. Двете дружества са под шапката на едно и също министерство – на икономиката, и Законът за обществените поръчки им дава това право, чрез т.нар. in-house възлагане. Този модел беше генерална репетиция за въвеждането на схемата „Автомагистрали“ за строителството на магистрала „Хемус“ няколко месеца по-късно.
И ако за „Автомагистрали“ има леко повдигане на завесата на кого превъзлага работата си, а премиерът периодично проверява как напредва строителството на „Хемус“, дейността на „Монтажи“ е обвита в пълна мъгла – така бе при предишния икономически министър Емил Караниколов, и продължава при настоящия Лъчезар Борисов. Това се случва въпреки решението на съда да бъде предоставена информация.
От телевизионно участие на Лъчезар Борисов в края на октомври 2020 г. стана ясно, че за повече от две години не е ремонтиран нито един язовир. Открити са строителни площадки за 82 обекта, чийто ремонт ще струва 195 млн. лв., каза тогава той.
Така без отговор остават редица въпроси – какво се случва с ремонтите на „опасните“ язовири, има ли „Монтажи“, което е в тежко финансово състояние, капацитет – технически и човешки, да изпълни възложената му дейност, посочи Румен Гечев в пленарна зала в петък при внасянето на предложението за одита.
БСП пита още дали „Монтажи“ превъзлага дейността на подизпълнители по схемата за наем на техника и материали, как се гарантира качеството на свършената работа, има ли договори с анекси.
По думите на Гечев всички българи знаят за практиката на правителството на Борисов – „стотици милиони левове да изтичат незнайно къде, без да се знае какъв човешки ресурс и машини имат фирмите, на които се възлагат обществените поръчки“.
„Най-тревожното е, че по информация на експерти огромна част от тези 500 милиона не са усвоени, тъй като на места дори не са започнали ремонтни дейности, а парите са платени. Някои чекмеджета се пълнят всеки ден, но искаме да видим защо не се пълнят язовирите. Парите не отиват там, където трябва да отидат“, каза в заключение Румен Гечев.
Държавната компания „Монтажи“ направи и спешния водопровод за Перник, с който беше решен водният проблем на града. За изграждането на 13.5 км тръба закъсалата държавна компания получи 27 млн. лв. от държавния бюджет, като при работата бяха наети по неясен начин частни строителни компании.
Държавата възложи поръчката директно на „Монтажи“, след като беше обявено бедствено положение в Перник. При изпитванията „спасителната“ тръба не издържа и се спука. Наскоро пък екоминистърът Емил Димитров обяви, че все още тръбата е незаконна и официално не е въведена в експлоатация.
„Питайте ме дали МРРБ, респективно ВиК-Перник, към днешна дата са си платили това, което взимат от яз. „Студена“, дали за промишленият тръбопровод за Радомир, ама го ползват незаконно, са подали поне документи – не са. Щом се напълни язовирът, кражбите започнаха два пъти повече от преди“, каза Димитров на 27 ноември от парламентарната трибуна.
В отговор министърът на регионалното развитие Петя Аврамова заяви, че водопроводът в Перник не е незаконен, а е изграден в съответствие с разпоредби на Закона за защита при бедствия и на Закона за устройство на територията. Двата закона позволяват строително-монтажни работи преди издаването на разрешение за строеж. В момента се процедират подробните устройствени планове, а след като бъдат изготвени ще се издаде разрешителното за строеж и съответните документи по въвеждане в експлоатация на съоръжението, отговори му Аврамова.