Провалила се във всичко, директорката на Националната галерия ближе розови винкели и се радва на фалоси!
Ако направим класация за некултурни личности на 2020 година, можем да предположим, че първото място е запазено за министъра на културата Боил Банов. Може да го оспори единствено едно негово протеже- жената, която повече от две години се опитва да управлява Националната галерия- Ярослава Бубнова. Казваме „опитва“, защото откакто тя оглави институцията, Нацинолната галериясе обособи като място за лоши излжби. А всички хубави експозиции, случили се в нея по това време, всъщност са по чужди идеи, реализирани от експерти, които изобщо не работят в галерията.
Директорката обаче изобщо не се вълнува от това, че галерията губивсе повече обществено доверие и входните врати хванаха паяжина. Тя се вънлува преди всичко от това да е център на внивманието. Уви, като директор на най- голямата галерия в държавата, тя не успява да блесне, а даже напротив- дори част от съмишлениците, виждайки безхаберното й ръководство я изоставиха. Очевидно и в ролята си на „куратреса“, пардон, кураторка, Бубнова се оказа, че не е чак толкова гениална и аплодисментите на приближените приятели, които преди припадаха от възторг по нея, бързо утихната. Московчанката, задавена от жажда за власт, с която не знае какво да прави, сама се обрече на фиаско.
Както от няколко години насам, така и през тази, доверениците на Яра Бубнова подредиха изложба, която се разпродава на безценица като своеобразен подарък към почитателите си. Тазгодишното издание на коледната изложба на ИСИ е фокусирано върху „изненадата“. Всеки посетител има възможност да придобие произведение от един от участниците в изложбата, но без да знае чие произведение получава. Изненадата обаче идване само от факта, че не знаеш какво точно си купуваш, но и от това, че сред авторите, които са дали свое произведение е не кой да е, а самата директорка на Националната галерия, Ярослава Бубнова. И тя артистка! Руската изкуствоведка, може би след като е осъзнала, че се е провалила във всичко друго, е решила да пробва да се прави на артистка? И съвсем в синхрон с директорския си маниер на нищо работа в Националната галерия, Бубнова се представи концептуално с принтиран и нарязан като пъзел свой текст, писан за изложбата „Несъгласие“ през декември 2013 година. Изложбата беше показана на следващата година в Пловдив, като част от програмата на Седмицата на съвременното изкуство, органицирана от сдружение „Изкуство днес“.
Без да коментираме съзържанието на текста, а още повече контекста, в който той е писан тогава и представен днес ще кажем, че това са нелепи артистични напъни, плоски хрумки. Особено, когато те са дело на действащия директор на най- голямата галерия в страната. Директор, който само допреди година беше разследван за конфликт на интереси, именно заради дублиращата си работа като служител на Националната галерия и Института за съвременно изкуство, при това вече 25 години.
Очевидно, наглостта на Бубнова е несломима. След като обяви едно голямо пюскане за пърформанс, след като преди няколко месеца най- безцеремонно подреди изложба на любимците от ИСИ в Националната галерия, сега Яра, както я наричат всички, взе да се прави на артистка.
Ако трябва обаче да сме точни, уклоните на Бубнова да се изявява като артистка не са от днес. Всъщност московчанката отдавна е стъпила като самодеец на сцената на съвременното изкуство и залива социалните мрежи със свои артистични фотографски цикли с вибратори,с коледни играчки под формата на фалоси, със сластно духане на сапунени балони, с близане на розови винкели. И най- смущаващото е, че всичко това й прилича! Ама много! Особено, ако към това се добавят разказите на арт средите за бурния й любовен живот. На всичкова това разбира се, бихме могли да погледнем с присъщото ни балканско чувство за хумор. И бехме го направили, ако в лицето на госпожа Бубнова виждахме отговорен директор на Националната галерия. Директор, който не лансира единствено приближените си съратници от института, доскоро управляван от нея. Директор, който освен да пуска селфита във Фейсбук, да се прави на маймуна тип „Ян Фабър“ и лиже винкели, освен да се изживява като неразбрана и обидена, мисли и прави нужните крачки за развитието на съвременната художествена сцена. Директор, който може да обърне гръб на себичната си природа и да положи усилия да изведе Назионалната галерия до полагащото й се ниво. Нищо от това обаче не виждаме! Свидетели сме единствено на поредния фарс в българската култура. Фарс, в който една съветска изкуствоведка, довлечена романтично в България от страстна почитателка на йогата и любовта, от семпла библиотекарка и волнолюбива птица се е превърнала в директор на най- голямата държавна галерия в страната. А тя цял живот мечтаела да е артистка.
Само се чудим защо другарчетата й от ИСИ не си я приберат и да се свършва с цялата тази агония. Не агония, а истинска трагедия, на която министърът на културата Боил Банов продължава да е режисьор. Слава на Бога, че мандатът му изтич, защото ако имаше още малко време, всичко със сигуррност щеше да завърши с десетки трупове и един огромен ров. Ров, яма, гроб, в който хора като Ярослава Бубнова отдавна злонамерено закопават българското изкуство.
Източник: „Галерия“