Част от метрото на София пропадна, не работи и не е известно кога и дали въобще някога ще бъдат пуснати влаковете до „Хаджи Димитър“. От нелепите оправдания на кметицата Йорданка Фандъкова разбрахме две неща. Първо, че е бягала или отсъствала по неизвестни причини от часовете по физика, защото реши да обясни пропадането с огромното налягане от пълноводната Перловска река, и второ, че или е получила заповед, или самата тя иска да замете следите на строителния гигант „Трейс Груп Холд“ – компанията, която по традиция стои зад много от строителните аварии у нас, но продължава да получава поръчки за милиарди.
Спомняте ли си трагедията край Своге, довела до смъртта на 20 души. В дъното е некачественото строителство на пътя, а проблемите с корупцията във властта и възлагането на обществените поръчки, които катастрофата извади на бял свят, не бяха решени с оставките на министрите Ивайло Московски, Валентин Радев и Николай Нанков. Оказва се, че рибата се вмирисва откъм главата, защото „Трейс Груп Холд“ нагло продължава и до днес да бъде основен играч в усвояването на обществени средства в строителството. В годината след трагедията в Своге компанията получи поръчки за над 1 милиард! Това е цинизъм, наглост и липса на всякаква държавност!
Престъпно некадърният ремонт на пътя до Своге и 20-те невинни жертви ще тежат на съвестите, както на „строителите“, така и на управниците. Да не забравяме обаче, че и в момента българските данъкоплатци плащат „качественото“ строителство на „Трейс Груп Холд“, защото построената от тях отсечка от магистрала „Тракия“ между 167-ия и 209-ия километър отдавна е компрометирана, а шофьорите са принудени да се движат с 90 километра в час по нещо, което прилича отчасти на асфалтов път, отчасти на асфалтово море. „Трейс Груп Холд“ е онази фирма, построила западната дъга на Околовръстния път на София, която многократно пропадаше, булевард „Дондуков“, който стана на вълни, улица „Тодор Каблешков“, където закъснението в пъти надвиши срока, булевард „Витоша“, чиито плочки не спряха да подскачат.
Цяло чудо е, че преди няколко дена в метрото не загинаха хора. Подобни съоръжения се градят с перспективата поне столетие да не са налага да бъдат ремонтирани. Сигурни сме, че отсечката от Софийското метро, строена от японска фирма между „Булбанк“ и стадион „Васил Левски“ ще е вечна. Метротунелите, строени по време на развития социализъм през 80-те години – покрай НДК и от „Люлин“ до „Булбанк“, също не са мръднали.
Какво още трябва да се случи, за да бъде спрян строителният тероризъм на „Трейс Груп Холд“? Колко жертви трябва да дадем. Вместо мениджмънтът и собствениците на тази компания да бъдат разследвани и да застанат пред правосъдието, шефът й и мажоритарен акционер през октомври лично си гласува 30 000 лева заплата плюс допълнителни възнаграждения. При милиардните годишни обороти това е прах в очите на публиката. За всички е ясно, че тук потъват стотици милиони.
Очевидно „Трейс Груп Холд“ е любимата компания на властта. То не бяха помощи за един закъсал футболен клуб, то не бяха акции за лечение на болни хора по „молба“ на премиера. То не бяха трохи за културния сектор и кичозни помпозни събития. И всичко това, за да се прикрият строителните вандалщини.
В компанията акционери са публични фигури от политиката. Сред тях са бившият председател на БСП, бивш шеф на Народното събрание и бивш министър на вътрешните работи Михаил Миков, бившият министър на икономиката и енергетиката от ГЕРБ Трайчо Трайков, бившият министър на земеделието от правителството на ГЕРБ Румен Порожанов, бившият шеф на правната комисия в парламента от ГЕРБ Данаил Кирилов, депутатът от БСП Антон Кутев. Каква симпатична синьо-червена негласна коалиция, нали? Притежаването на акции в никакъв случай не е престъпление, въпросът е, че влиятелни политици са били в силна финансова близост със собствениците на „Трейс Груп Холд“, която пък успя да се утвърди като лидер в усвояването на поръчки и символ на опасното строителство през последните 20 години. От времето на царя, през Тройната коалиция, та до наши дни.
На този фон още веднъж ще се върнем към оправданията на столичната кметица Йорданка Фандъкова, че да се строи в този район било сложно, защото Перловската река се надигнала. За сведение на госпожата метрото в Лондон минава под река Темза, а парижкото под Сена. В руската столица подземната железница преминава под река Москва – една от най-дълбоките реки в света. В Истанбул откриха тунел под Босфора, а тунел под Ламанша свързва континенталната част от Европа с Великобритания. Последните данни са единствено и само за попълване на общите познания на Фандъкова, която очевидно не е на мястото си. След подобни аварии и гафове по света, кметове и управленци подават оставки. И понеже у нас Фандъкова едва ли ще събере куража да го направи, anteni.bg ще инициира подписка сред гражданите с искане за незабавната й оставка (очаквайте подробности в понеделник!), както и с искането прокуратурата скоростно да предприеме необходимите действия срещу „Трейс Холд Груп“ за всичките строителни безобразия на компанията и за милиардните загуби на българските и европейски данъкоплатци.
От екипа на anteni.bg