Истината за схемата с МВР-джиповете

0

- Advertisement -

Гриша Ганчев е получил поръчката за доставка на 290 джипа „Грей Уол” за МВР като компенсация за неговите ангажименти към ЦСКА. Това обясняват пред „Уикенд” запознати със скандала източници от вътрешното ведомство.

Поръчката е от 2017 г., а тези дни се разбра, че България трябва да върне в бюджета на ЕС 6 млн. евро, защото МВР дава европейските пари за по-стар модел, а не за нови джипове, проходими във всякакъв терен. Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) започва да проучва твърденията за измама в тази обществена поръчка по сигнал от юли 2018 г. Имало опити за влияние върху европейската служба да се замажат нещата, казват запознати, но те били неуспешни. Още миналата година далаверата е изяснена и

в нашето МВР са били наясно с изводите,

но не ги вадят на бял свят, допълват източниците ни. Официално резултатите от проучването на ОЛАФ бяха оповестена тази седмица.
Поръчката за джиповете е отворена по времето на служебния кабинет на Огнян Герджиков, когато вътрешен министър е небезизвестния Пламен Узунов. Той, както е известно, е секретар на президента Румен Радев по правни въпроси и антикоруция и беше разследван от прокуратурата в търговия с влияние, защото помагал с информация на Пламен Бобоков. Сега прокуратурата съобщи, че данните на ОЛАФ за злоупотреба със служебно положение, каквито съмнения поражда историята с джиповете, ще се присъединят към старото разследване срещу Пламен Узунов.
Източниците ни обаче си припомнят, че за Гриша Ганчев основно натискали зам.-министри на вътрешните работи, свързани с ДСБ. Дори бил изготвен

- Advertisement -

анекс, в който са натаманени условията,

така че да спечели автомобилната компания от Ловеч. По-късно самият договор е подписан от министър Валентин Радев. Според едни той нямало как да не подпише, според други юристи обаче е могъл да прекрати конкурса. Източниците ни допълват, че основно покрай тази обществена поръчка преди години е бил набързо създаден и после също толкова набързо разпуснат отдел в МВР. „Махнаха началника му много тихо, без да се посочат причини, а след това разпръснаха и служителите по други места” – казват запознати.
Те припомнят, че миналата година в загадъчен пожар изгоря архива на една от най-важните служби в МВР – „Вътрешен одит”. Пожарът, за който писа единствено „Уикенд”, избухва в почивен съботен ден, когато няма служители, но пламъците все пак са забелязани и е извикана пожарна. Неизвестният подпалвач така и не е открит, а официалната информация е, че причината за инцидента е разклонител. В него обаче нищо не било включено, допълват запознати.
Изгаря документация на отдела, който одитира наред с всичко друго, но и фондовете, които се финансират с европейски пари. От документите, свързани с тях – отчети, фактури, въобще всякакви книжа по проекти, изпълнени с пари от тези фондове, не остава и следа. Отлично запознати казват, че месеци преди да стане това, в международния отдел е

получено писмо от Брюксел,

в което имало много забележки за управлението и харченето на пари точно за проекти, финансирани от фондовете „Вътрешна сигурност” и „Убежища, миграция и интеграция”. Със средства от фондовете са изпълнени различни проекти буквално всички служби в МВР – Гранична полиция, Жандармерия, ГДБОП, както и въпросната поръчка на джиповете. На фона на доклада на ОЛАФ сега източниците ни считат, че най-вероятно целта на онзи пожар е била да се унищожат документи, свързани точно с него.
За аферата с колите пръв заговори през 2019 г. Красимир Ципов, който беше зам.-министър на МВР, но после се върна обратно в парламента и стана зам.-шеф на парламентарната група на ГЕРБ.
Оказа се, че МВР избира да се снабди с SUV- коли, които са от по-нисък клас, вместо с автомобили, които могат да обикалят из всякакви терени. А парите са отпуснати за по-модерните типове джипове.
290-те коли „Грейт Уол” са доставени от „Българска автомобилна индустрия”. Отхвърлените оферти са на „Мото Пфое”, „Н-Ауто София (вносител на „Нисан”), „Тойота Тиксим” и „Киа Моторс България”. Освен, че при някои от тях имало грешки при попълване на документацията, като предимство на „Българска автомобилна индустрия” се сочи, че колите се сглобяват в страната.

Източник: Уикенд

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече