В хаоса с пандемията: Мошеници мамят с хиноза срещу Ковид-19

0

- Advertisement -

След въвеждане на извънредното положение и последвалите ограничителни мерки, съществена част от обажданията и сигналите на потребители касаят предоставянето на услуги – туристически, културни събития и възможността за отказ, както и предлагането на определени видове продукти и повишаването на техните цени в кратък период от време, коментира Димитър Маргаритов.

Издадените наказателни постановления от Комисия за защита на потребителите /КЗП/ за 2020 година са 1203, като с тях са наложени глоби и имуществени санкции в размер на 1 254 060 лв. За периода преди пандемията – през 2019 година, са издадени 2026 наказателни постановления, като с тях са наложени глоби и имуществени санкции в размер на 2 115 270 лв.

Това съобщи в интервю за БТА председателят на КЗП Димитър Маргаритов, потърсен за коментар за работата на комисията по време на пандемията и във връзка с предстоящия на 15 март Световен ден на потребителите. Той уточни, че поради пандемията и извънредното положение проверките са били по-малко, но съотношението „проверки – установени нарушения“ като процент не се е променило съществено.

Над 70 на сто от констатираните от КЗП нарушения са на Закона за защита на потребителите, същевременно нарушенията на Закона за туризма съставляват около 20 на сто от общия брой и 5 на сто са по Закона за потребителските кредити. Останалите 5 на сто от констатираните нарушения са по останалите нормативни актове, по които КЗП има правомощия, посочи Маргаритов.

- Advertisement -

За 2020 г. по отношение договорите от разстояние, експертите на Комисията са извършили близо 3000 проверки за спазване изискванията на ЗЗП. По думите на председателя на КЗП, най-честите оплаквания са били свързани с проблеми при упражняване правото на отказ, забавени доставки, предоставяне на невярна информация. За периода за съставени 99 акта за установени нарушения на ЗЗП и Закона за електронната търговия, издадените наказателни постановления са 67 на стойност около 100 000 лв.

При проверките на КЗП за нелоялна търговска практика при личните предпазни средства и предлаганите средства за превенция от разпространението на коронавируса са били установени 31 случая, свързани с продажби от разстояние, в които е била използвана подобна практика, каза председателят на Комисията.

Сред тях е продажба на спирт за горене, който е бил рекламиран и като подходящ за дезинфекция и предлагане на хипноза срещу коронавирус. През интернет страницата на търговеца се предоставяше информация, че същият предлага сеанси – под формата на записани аудио файлове, които могат да предпазят човек от коронавирус, разказа председателят на Комисията.

Наскоро е установено наличие на нелоялна търговска практика при продукт „Лепенки при коронавирус MFI A-COVID-19 – ХАРМОНИЗИРАЩА ЕНЕРГИЯ“, за който е имало твърдения, че унищожава вируси и бактерии и може да активира имунната система.

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече