Летище „София“ минава под контрола на „Соф Кънект“ до 2056 г.

0

- Advertisement -

Анексът към договора за концесията на летище „София“ е подписан два дни след като правителството на Бойко Борисов го одобри, преди да предаде властта. Това съобщи концесионерът „Соф Кънект“ в съобщение до медиите.

Единственото неизпълнено условие, за да влезе в сила концесията, е авансовото плащане от 660 млн. лв. Но и това условие ще бъде изпълнено скоро, уверяват от консорциума.

Така до 2056 г. летището ще се развива и управлява от „Соф Кънект“. Водещ партньор в обединението е фондът „Меридиам“ (99%), а партньори са му австрийската строителна компания „Щрабаг“ и летищният оператор „Летище Мюнхен“. Амбицията им е да превърнат летище „София“ в модерно и конкурентоспособно на европейско ниво, каквото в момента то не е. За целта ще бъдат приложени „световните стандарти на устойчивост“, които партньорите вече са изпробвали на летище „Мюнхен“ и летище „ЛаГуардия“ в Ню Йорк. Така облагодетелствани от изпълнението на проекта ще бъдат българските граждани, служителите на летището и търговските му партньори, се казва в съобщението.

Политически страсти

Допълнителното споразумение към договора за концесията разпали политическите страсти по време на предизборната кампания. Причината беше в отсрочването на концесионните плащания през първите 10 години заради пандемията от коронавирус, което доведе до срив в авиобранша.

Веднага след изборите БСП поиска създаването на общ фронт срещу концесията, но получи подкрепа единствено от коалицията „Изправи се! Мутри вън“. „Демократична България“ смекчи тона след изборите, а съпредседателят ѝ Христо Иванов обяви, че ще сезира Европейската комисия за непозволена държавна помощ. Управляващите от ГЕРБ обаче контрираха, че това вече е направено и Брюксел е дал зелена светлина на сделката.

Така сумата от 660 млн. лв., ако бъде преведена до края на месеца в държавния бюджет, прави сделката необратима за следващото правителство. Концесионерът и транспортният министър вече обявиха, че 8 международни финансови институции са дали подкрепа за реализацията на проекта и осигуряват парите, като сред тях са ЕИБ, ЕБВР и групата на Световната банка.

Икономическият баланс

- Advertisement -

Анексът към договора е свързан с „възстановяването на икономическия баланс на концесията“. Причината е, че тя е договорена при едни условия, които са коренно променени през 2020 заради Covid-19. Именно международните финансови институции са поставили условието за отсрочка на плащанията без лихви за първите 10 години. В противен случай концесията нямаше да се случи и летището щеше да продължи да се управлява от държавен оператор, който така и не успя да го направи водещо в региона, каквито амбиции заяви концесионерът.

Отлагането на плащания за общо около 500 млн. лв. ще позволи от самото начало на концесията да бъдат направени необходимите инвестиции, независимо от негативните последици от пандемията, уверяват от „Соф Кънект“.

В същото време се запазва авансовото концесионно възнаграждение от 660 млн. лв. с ДДС. Увеличават се капиталовите разходи с 16 млн. евро до 624 млн. евро спрямо 608 млн. евро по концесионен договор. Остава и ангажиментът да бъде построен нов Терминал 3 до 2030 г. въпреки намаляването на трафика от 7.1 млн. пътници през 2019 г. до 2.9 млн. пътници през 2020 г.

За да бъде защитен напълно държавният интерес е предвидено всяка година да има преглед на  състоянието на летищния оператор. Ако бъдат достигнати показателите по отношение на пътници, движения на самолетите и приходи на нивата от 2019 г., то изплащането на концесионните такси може да стане и по-рано, увери транспортният министър Росен Желязков. Това обаче е малко вероятно да се случи показва натрупаният опит до сега по отношение на други концесионни процедури.

Дългосрочен интерес

От инвестиционния фонд „Меридиам“ уверяват, че интересът им към столичното летище е дългосрочен и нямат намерение да продадат концесията на друг инвеститор след време.

Като аргумент фондът посочва, че има 90 проекта в 26 държави на три континента по света. Освен летището в Ню Йорк, „Меридиам“ управлява няколко магистрали в Германия и 300 км високоскоростна железопътна линия във Франция.

„Поемаме ангажимент към българското общество и се надяваме, че като държава-членка на Европейския съюз България ще осигури стабилност и устойчивост на инвестициите. Европейската правна рамка на концесиите предполага партньорство между държавата и частния инвеститор при условията на равнопоставеност, предвидимост и общ интерес“, се казва в позицията на „Соф Кънект“.

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече