Часовете за ваксинация пълни, кабинетите – празни!

0

- Advertisement -

Свободни часове за ваксинация в е-портала няма, а ваксинационните кабинети са празни. Това е установил читател от Варна, подал сигнал до OFFNews, който направил опит да се регистрира за имунизация през електронната система. 

Тъй като не успял да запише час онлайн, той решил да провери на място дали няма възможност да се ваксинира, още повече, че нямал нищо против да му бъде поставена единствената налична към момента ваксина на „Астра Зенека“.

Когато отишъл в един от центровете в ДКЦ във Варна, за които нямало свободни часове според е-системата, установил, че чакащи за имунизация няма. Но няма и свободни часове.

За да изясним откъде идва разминаването между данните в е-регистъра и ваксинационните кабинети, се свързахме с въпросния кабинет за имунизации във Варна. Оттам ни отговориха, че проблем с постъпването на данните за запазени часове от регистъра няма, но когато хората дойдат на място и разберат, че единствената ваксина, която може да бъде поставена е „Астра Зенека“, се отказват.

„За седмица сме сложили само три ваксини“, казаха от друг кабинет в поликлиника в града.

От трети кабинет, който проверихме, увериха, че – със или без запазен час – всеки може да отиде на място и да си постави ваксина на „Астра Зенека“. Ваксини имало достатъчно, но не и „Пфайзер“ и „Модерна“. Очаква се такива да има съвсем скоро.

Откъде идва разминаването между запазени часове и осъществени имунизации?

От „Информационно обслужване“, които поддържат е-регистъра, обясниха, че при изчерпване на капацитета на даден ваксинационен център за определен час системата не допуска нови регистрации. Заетите часове в електронния регистър показват, че за съответния час вече има регистрирани потребители. Вероятно има случаи на граждани, регистрирали се в портала, които впоследствие се отказват от ваксинация, без да отменят часа си в системата (каквато функционалност има).

Как ще осъществява връзката между ваксинационните центрове и е-регистъра?

Всеки ваксинационен център има осигурен достъп до списъка с лицата, които са избрали да се ваксинират на място, със съответните дати и часове. Достъпът се осъществява чрез електронен подпис от оторизирано лице, което e служител на съответния ваксинационен център. Добре е да имате това предвид, в случай че от ваксинационния център ви кажат, че не получават актуални списъци.

- Advertisement -

Данните постъпват във ваксинационните центрове по електронен път, в реално време. На човека, който си е запазил дата и час се изпраща СМС или имейл (според това, което е посочил като желана форма на комуникация).

Информацията за свободните часове се актуализира в реално време и се отчита в системата.

OFFNews  запита защо не се отразяват наличностите на ваксини, след като има опция за избор. От „Информационно обслужване“ обясниха, че системата има опция за посочване на предпочитана ваксина, a не за избор на ваксина, именно защото ваксинационният процес е свързан с наличните в страната количества от видовете ваксини.

Проблем ли е пререгистрацията за друг ден и час? Въпроса зададохме, след като човек от екипа ни пропусна ваксинация, не по негова вина, и се опита да си запази нов час, но не успя. От „Информационно обслужване“ обаче ни отговориха, че регистърът дава възможност на потребителите да презаписват дата и час на ваксинацията, в зависимост от тяхното желание и време. Запазването на нов час за имунизация става на база свободните часове в избрания център, към момента на регистрация.

Направихме и опит да откажем регистрация, след като бяхме записали дата и час в един от центровете в последната стъпка преди да потвърдим регистрацията, каквато опция има. Скоро след това получихме e-mail, в който ни уведомяват, че благополучно сме се регистрирали. На въпроса ни защо идва потвърждение, след като сме се отказали, от „Информационно обслужване“ отговориха, че до момента не са установявали технически проблеми при отказ от регистрация. По думите им електронният регистър дава възможност на всеки потребител да провери своята регистрация през сайта на Националната здравно-информационна система https://www.his.bg/, като въведе кода, който е получил.

Какво е добре да се има предвид

Предвид все още неравномерните доставки на ваксини, е добре да се знае, че към момента през е-портала записване за друга ваксина, освен „Астра Зенека“, няма. Да, опция за предпочитана ваксина има, но както установихме, това е само опция. Въпросът със заетите часове също подлежи на интерпретации, защото част от тях всъщност са отказани, но хората, които са направили резервацията, но не са се отписали от системата, след като са разбрали, че няма наличност от ваксината, която искат.

Избор през портала ще е възможен, едва когато от всички видове има достатъчно дози, за да може дългосрочно и повсеместно да се запазват часове.

Есемесът или имейлът, с който ви напомнят, че ви предстои ваксинация, не се изпраща от ваксинационния център, където сте запазили час. Това е автоматично съобщение от е-портала.

Ако ви предстои имунизация, най-добре се свържете с ваксинационния център, за да разберете дали изобщо той ще работи в избрания от вас ден, защото се оказва, че някои от центровете ваксинират по фази от списъци, които са им изпратени от РЗИ и е възможно да не правят имунизации на запазили часове.

А за да сте сигурни, че денят за имунизация и видът на ваксина ще са тези, които вие сте избрали, е най-добре да се запишете при личния лекар, който ще се свърже с вас, когато има налични ваксини, или да се възползвате от „зелените коридори“, които, надяваме се, скоро ще започнат да предлагат и РНК ваксини на свободен достъп.

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече