В СОС нищят двойно по-скъп „паяк“ и скоби

0

- Advertisement -

Принудителното преместване на кола с паяк в София струвало 105.74 лева, но нарушителят плаща само 60 лева, показва доклад на общинския Център за градска мобилност (ЦГМ). Поставянето на скоба за неправилно паркиране също било на загуба – реалната му стойност била 49.46 лева, а глобата – 30 лева. Проблемът беше обсъден в комисията по транспорт, като бе възложено на ЦГМ да даде актуалната себестойност на репатрирането на кола на нарушител до наказателен паркинг, тъй като цитираните данни са за 2019 г. На тази база в общината обсъждат да актуализират и цените, които гражданите плащат за паяка и поставената скоба.

Кой доплаща за глобите на нарушителите

Доплащането на разликата от 55 лева при репатриране и близо 20 лева за скоба на годишна база е струвало 5.8 млн. лева за 2019 г. Тогава са репатрирани 45 787 коли и са сложени скоби на 172 471, показват данните. За миналата година са доплатени 4.8 млн. лева, тъй като броят на принудително превозените коли и поставените скоби е бил по-малък. Тези милиони левове разлика се поемат от ЦГМ, обясниха от общинското дружество пред „Дневник“.

„Разликата всъщност се доплаща от изрядните граждани, които пращат есемеси при паркиране в синя и зелена зона. Приходите от тях се наливат в ЦГМ, а част от неговите разходи са за поемането на голяма част от глобата на нарушителя. ГЕРБ се притеснява, че ако вдигнат тези такси, ще ядосат софиянци и затова Столичната община е възприела тази абсурдна формула – изрядните да плащат половината глоба на неизрядните“, твърди Виктор Чаушев, експерт на „Демократична България“, който повдигна въпроса в комисията.

Тезата му беше потвърдена от отговор на ЦГМ до „Дневник“, където се посочва, че дружеството „поема разликата до реалната цена на услугата“.

Борис Бонев от „Спаси София“ подкрепи Чаушев при обсъждането, като отбеляза, че „това е изцяло политическо решение на мнозинството в общинския съвет, а не е на ЦГМ. „Глобите като размер трябва да имат възпиращ ефект, защото сега всеки може да си ги позволи и тогава стимулът да се спазват правилата заради високите глоби изчезва“, обясни Бонев.

Глобите били по-ниски от разходите, защото не били променяни от 2012 г.

Дължимата сума от нарушителя да е 60 лева е определена с решение на СОС, както изисква чл.122 от Наредбата за организацията на движението в Столичната община.

- Advertisement -

„Настоящите размери на разходите за принудително преместване и принудително задържане (скобите) не са променяни от 2012 г.“, обясниха от ЦГМ. Тогава те отговаряли на реалната стойност на тази дейност. Услугата принудително преместване на един автомобил вече струвала 105.74 лева, за което е дадена следната калкулация:

– разходи за материали: 9.76 лева
– разходи за външни услуги: 6.54 лева
– амортизация: 13.94 лева
– за заплати: 41.58 лева
– за осигуровки и надбавки: 16.29 лева
– ДДС: 17.62 лева

Всичко: 105.74 лева

Зафир Зарков от ГЕРБ: 105 лева не е разход само за нарушителите

Зам.-председателят на комисията по транспорт Зафир Зарков от ГЕРБ смята, че разходът на ЦГМ от 105 лева не се отнасял само за нарушителите и затова бил по-висок. Паякът се ползвал и при отстраняване на коли, паркирани по улици, които ще бъдат мити, ремонтирани или преди провеждането на културни събития. „Затова сега комисията по транспорт поиска от ЦГМ оценката на разхода да бъде само за преместването на колите на нарушителите“, отбеляза той.

Това обяснение не пасва за поставянето на скоби, защото с тях колите не се отстраняват, а „доплащането“ при тях на годишна база дори е по-скъпо от паяка.

Предстои ЦГМ да предостави актуалната оценка на разхода за двете дейности – репатриране и поставяне на скоба, след което общинският съвет ще трябва реши с колко да се промени размерът на глобата за нарушителите.

Като се има предвид стила на работа това увеличение, едва ли ще има преди изборите през ноември.

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече