Законът „Анти-Радев“ прави от президента безславен церемониалмайстор

0

- Advertisement -

Депутатът от ПП-ДБ Явор Божанков подготви законопроект, с който президентските правомощия да бъдат силно орязани. Някои медии го нарекоха закон „Анти-Радев“. И това не е преувеличение. Нека да го кажем директно: това по същество е акт, който цели да матира президента – конкретно този – и да го превърне в безславен церемониалмайстор.

Няма да се спирам детайлно на предложените промени – първо трябва да се запознаем с окончателния текст. По същество те орязват президентските назначения в практически всички органи като се започне от СЕМ, БНБ, КЗД и се стигне до МВР, ДАР и ДАНС.

За мен логиката на основната теза на г-н Божанков се губи. Той се мотивира така: президентът Радев злоупотребява с власт, но това се случва, защото законът го позволява. Как така даден орган хем се движи в рамките на правомощията, определени му от закона (т.е. законът му позволява), хем в същото време злоупотребява с тях? Това е безсмислица.

Срещу личността, не срещу институцията

В историята на правната и политическата мисъл съпротивата срещу тираничната власт понякога е била аргументирана на базата на критерии за справедливост, стоящи отвъд човешките закони като естественото право. От своя страна, за да оправдаят бунта срещу Чарлз I, през 17-и век сектанти и парламентаристи противопоставят на правомощията на короната легендарната „доктрина за древната конституция“. Г-н Божанков едва ли визира нещо подобно. В една модерна, демократична държава, в която писаната конституция е върховният закон, тезата на г-н Божанков звучи екстравагантно.

Тяснопартийно и вредно за демокрацията е да се пишат закони за/против определен човек: поправка „Ванко 1“, поправка „Пеевски“, поправка „Божков“, законопроекти тип „Анти-Иванов“, „Анти-Петров“ и т.н.

Ето какво написа адвокат Андрей Янкулов от Антикорупционния фонд, който не е съгласен с идеите на г-н Божанков: „След две години президентът Радев няма да бъде президент, но президентската институция ще остане“.

- Advertisement -

Президентският лагер може дори да се разшири

Президентът е пряко избран мажоритарен кандидат и точно затова именно при политически назначения може да бъде подходящ балансьор на властта на партийното мнозинство в парламента, излъчило Министерски съвет.

В България е имало ред служебни правителства. В някои от тях бяха и днешните лидери на ПП. Тогава нямаше проблем с президентските правомощия и принципа на разделението на властите в конституцията, днес има.

Когато Радев е с „нас“, той е благ и справедлив (например, когато върна кандидата за главен прокурор Иван Гешев на поправка пред ВСС), но днес, когато „не е с нас“, ще прекроим институционалния костюм – така здраво ще го стегнат новите му одежди, че свят ще му се завие.

Тук проблемът на законодателя е очевидно конкретната личност, не президентът по принцип. Този разюздан волунтаризъм донякъде наподобява на правото на личното (кръвно) отмъщение, практикувано някога по нашите земи.

С атаката си срещу президентските правомощия, особено предприета по този начин, ПП-ДБ само ще настървят и консолидират президентския лагер, а може и да го разширят.

А и каква би била легитимността на подобни дълбоки законодателни промени – в Радев имат доверие 41 процента от българите, в парламента – едва 11 на сто („Галъп“)? 

Петър Чолаков, Дойче веле

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече