Шенген не пада по Дунав, фериботите ще минават граничен контрол

0

- Advertisement -

Европейската комисия е отговорила отрицателно пред „Капитал“ дали река Дунав влиза в споразумението от края на 2023 г. на страните членки на Шенгенското пространство за включване на България и Румъния в зоната за свободно придвижване по въздух и вода от 31 март 2024 г.

Това означава, че например кораб от Русе не може да стигне до Виена без граничен контрол. Допускането на България по вода няма да важи дори за преминаването на Дунав от България към Румъния.

„Пътниците и екипажите, пристигащи от България за Румъния по река Дунав, ще продължат да бъдат обект на граничен контрол, тъй като общите сухопътни граници включват речни граници. Следователно проверките ще продължат да се извършват, докато Съветът вземе решение за премахване на контрола по тези граници“, коментира говорителката на Европейската комисия Анита Хайпер, цитирана от „Капитал“.

- Advertisement -

Преди десетина дни евродепутатите от ГЕРБ Андрей Новаков и Емил Радев попитаха Европейската комисия дали от 31 март Шенгенското споразумение започва да действа и по дунавските пристанища.

Въпросът им за хора, стоки, автомобили и камиони беше формулиран по повод решението на Съвета на ЕС от 30 декември за допускане на двете страни „по въздух и вода“. Както „Дневник“ вече писа, такава формулировка няма в решението от края на миналата година. Там ясно се говори за „въздушни и морски граници“. Което означава, че двамата евродепутати всъщност питат дали българските речни пристанища са морски.

Иначе от началото на 2024 г. трафикът между България и Румъния беше допълнително затруднен от тристранно споразумение с Австрия, което включва пет допълнителни условия, сред които и „засилване на граничния контрол“ между двете държави, както и между Румъния и Унгария.

През седмицата излязоха и допълнителни твърдения, че пътници и товари ще трябва да бъдат проверявани при преминаване през Босфора и Дарданелите, т. е. единственото свободно пътуване по море ще бъде между България и Румъния, което в крайна сметка обезсмисля ползите от „водния Шенген“. Но това не е било потвърдено от Брюксел пред „Капитал“.

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече