Всяка година пускат по 5000 асансьора, а обучават едва 50-60 техници да ги поддържат

0

- Advertisement -

80% от асансьорите у нас са стари – произведени по технология преди повече от 50 години. А тя не включва сегашните 39 мерки за сигурност, които имат съвременните съоръжения. Това показват данни на Българската асансьорна асоциация, съобщи нейният председател Николай Маринков.

В същото време има сериозен проблем с хората, които ги поддържат. В момента средната стартова заплата за асансьорен техник в България се движи около 1600 лв. и затова кандидатите не са особено много. Но според Георги Първанов, специалист по човешки ресурси с 28-годишен опит, това няма да продължава дълго.

“В цяла България има само две професионални гимназии, които подготвят асансьорни техници,

и един випуск пуска на пазара не повече от 50-60 такива специалисти. Това са Националната професионална техническа гимназия “Шандор Петьофи” в Разград и една паралелка в софийската професионална гимназия по транспорт и енергетика “Хенри Форд”.

На този фон всяка година у нас влизат в експлоатация около 2500 нови сгради с най-малко поне 5 хиляди асансьора в тях. Очевидно е, че скоро няма да има кой да ги обслужва всичките и естествено, асансьорните техници ще бъдат толкова търсени, че заплатите им ще растат с по-високи темпове от средното за страната”, посочи Първанов.

Липсват и млади хора, които да поемат професията.

“Има огромен риск да няма хора, които да поддържат асансьорите в България. Другата опция е браншът да остане с нискоквалифицирана поддръжка, защото

ще работят хора, които не могат да си намерят друга работа,

съгласяват се за по-малко пари, но не правят добър сервиз. Тук идва и големият проблем – сигурността”, предупреждава Маринков. 

В момента за поддръжката на старите асансьори поради съображения за сигурност са нужни по двама техници, като един такъв екип е в състояние да обслужи около 50-60 съоръжения на месец, защото профилактика трябва да се прави на всеки 10 дни. При модерните няма изискване за двама души, защото има достатъчно системи за безопасност, така че един техник е достатъчен да направи сервиза.

За да бъде адекватна услугата и да се привлекат още хора, асансьорните фирми се опитват да вдигнат месечните такси. В някои градове хората са намерили залепени съобщения, че ще има увеличение на абонамента с 10%, съобщиха домоуправители.

Оказва се обаче, че в бранша работят над 600 фирми и поради това за всеобщо увеличение не може да се говори

- Advertisement -

все още да има такси от 5 лева на етаж

Това прави 40 лева месечно за стандартен панелен блок с осем етажа.

Според Маринков цената на услугата трябва да се покачи, защото не може да поддържа разходите на фирмите, ако те спазват всички правила за безопасност. И дава пример, че в западноевропейските държави средният месечен абонамент е 120 евро.

Една фирма за поддръжка на асансьори трябва да има лиценз, склад, инструменти, които се калиброват всяка година в лаборатория. Нужни са и автомобили, работни дрехи. Старите асансьори излизали по-скъпи за поддръжка, защото изискват три пъти по-честа и обстойна проверка месечно, както и по-голям екип от техници.

А за всички съоръжения – стари или нови, е нужен денонощен сервиз, винаги трябва да има бърза реакция при авария. Ако човек заседне между етажите например, техник трябва да отиде на адреса до 1 час, за да помогне.

Всички вече трябва да имат предпазен щит, при липса ги спират от движение

Месечно инспектори правят по 1000 проверки

От 1 януари тази година влезе в сила изискването всеки асансьор да е снабден със специален предпазен щит. Това е метална преграда под пода, която трябва да не допуска при авария затворен в асансьора пътник да падне в шахтата.

Ако приспособлението липсва, следва принудително спиране и глоба. Изискването е старо – записано бе в наредба още през 2014 г., но бе даден гратисен период. Всъщност по-новите асансьори фабрично имат монтирана такава защита.

В тази връзка отговорният контролен орган – Държавната агенция за метрология и технически надзор (ДАМТН), започна масирани проверки. Следи се за техническата безопасност на съоръженията на територията на цялата страна.

Месечно инспекторите правят по близо 1000 проверки, а спрените от движение са приблизително 100. Това е станало не само заради липсата на предпазен щит, а и заради проблеми с гъвкавите кабели към кабината на асансьора, неправилно функциониране на ограничителя на скоростта, неработещи устройства за разговорна връзка между кабината на асансьора и техника, както и заради други проблеми. Имало и такива с изтекъл технически преглед,

От ДАМТН посочват, че освен годишен технически преглед поне веднъж месечно трябва да се правят и функционални проверки на асансьорите, освен ако не е предвидено друго в инструкцията на производителя.

Според официалната статистика у нас в експлоатация има 75 хил. асансьора. Според ДАМТН в повечето жилищни сгради изискването за монтирането на предпазен щит е изпълнено.

От агенцията допълват, че за всеки асансьор има издадена от производителя техническа документация. В нея обаче нямало посочен срок на годност, защото безопасността зависела от това каква е експлоатацията и поддръжката. Поради това всяко съоръжение можело да бъде опасно – без значение дали е ново, или старо, ако не се поддържа. Важното за безопасността било редовните технически прегледи и подписването на договор за абонаментно обслужване със специализирана фирма.

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече