80% от асансьорите у нас са стари – произведени по технология преди повече от 50 години. А тя не включва сегашните 39 мерки за сигурност, които имат съвременните съоръжения. Това показват данни на Българската асансьорна асоциация, съобщи нейният председател Николай Маринков.
В същото време има сериозен проблем с хората, които ги поддържат. В момента средната стартова заплата за асансьорен техник в България се движи около 1600 лв. и затова кандидатите не са особено много. Но според Георги Първанов, специалист по човешки ресурси с 28-годишен опит, това няма да продължава дълго.
“В цяла България има само две професионални гимназии, които подготвят асансьорни техници,
и един випуск пуска на пазара не повече от 50-60 такива специалисти. Това са Националната професионална техническа гимназия “Шандор Петьофи” в Разград и една паралелка в софийската професионална гимназия по транспорт и енергетика “Хенри Форд”.
На този фон всяка година у нас влизат в експлоатация около 2500 нови сгради с най-малко поне 5 хиляди асансьора в тях. Очевидно е, че скоро няма да има кой да ги обслужва всичките и естествено, асансьорните техници ще бъдат толкова търсени, че заплатите им ще растат с по-високи темпове от средното за страната”, посочи Първанов.
Липсват и млади хора, които да поемат професията.
“Има огромен риск да няма хора, които да поддържат асансьорите в България. Другата опция е браншът да остане с нискоквалифицирана поддръжка, защото
ще работят хора, които не могат да си намерят друга работа,
съгласяват се за по-малко пари, но не правят добър сервиз. Тук идва и големият проблем – сигурността”, предупреждава Маринков.
В момента за поддръжката на старите асансьори поради съображения за сигурност са нужни по двама техници, като един такъв екип е в състояние да обслужи около 50-60 съоръжения на месец, защото профилактика трябва да се прави на всеки 10 дни. При модерните няма изискване за двама души, защото има достатъчно системи за безопасност, така че един техник е достатъчен да направи сервиза.
За да бъде адекватна услугата и да се привлекат още хора, асансьорните фирми се опитват да вдигнат месечните такси. В някои градове хората са намерили залепени съобщения, че ще има увеличение на абонамента с 10%, съобщиха домоуправители.
Оказва се обаче, че в бранша работят над 600 фирми и поради това за всеобщо увеличение не може да се говори
все още да има такси от 5 лева на етаж
Това прави 40 лева месечно за стандартен панелен блок с осем етажа.
Според Маринков цената на услугата трябва да се покачи, защото не може да поддържа разходите на фирмите, ако те спазват всички правила за безопасност. И дава пример, че в западноевропейските държави средният месечен абонамент е 120 евро.
Една фирма за поддръжка на асансьори трябва да има лиценз, склад, инструменти, които се калиброват всяка година в лаборатория. Нужни са и автомобили, работни дрехи. Старите асансьори излизали по-скъпи за поддръжка, защото изискват три пъти по-честа и обстойна проверка месечно, както и по-голям екип от техници.
А за всички съоръжения – стари или нови, е нужен денонощен сервиз, винаги трябва да има бърза реакция при авария. Ако човек заседне между етажите например, техник трябва да отиде на адреса до 1 час, за да помогне.
Всички вече трябва да имат предпазен щит, при липса ги спират от движение
Месечно инспектори правят по 1000 проверки
От 1 януари тази година влезе в сила изискването всеки асансьор да е снабден със специален предпазен щит. Това е метална преграда под пода, която трябва да не допуска при авария затворен в асансьора пътник да падне в шахтата.
Ако приспособлението липсва, следва принудително спиране и глоба. Изискването е старо – записано бе в наредба още през 2014 г., но бе даден гратисен период. Всъщност по-новите асансьори фабрично имат монтирана такава защита.
В тази връзка отговорният контролен орган – Държавната агенция за метрология и технически надзор (ДАМТН), започна масирани проверки. Следи се за техническата безопасност на съоръженията на територията на цялата страна.
Месечно инспекторите правят по близо 1000 проверки, а спрените от движение са приблизително 100. Това е станало не само заради липсата на предпазен щит, а и заради проблеми с гъвкавите кабели към кабината на асансьора, неправилно функциониране на ограничителя на скоростта, неработещи устройства за разговорна връзка между кабината на асансьора и техника, както и заради други проблеми. Имало и такива с изтекъл технически преглед,
От ДАМТН посочват, че освен годишен технически преглед поне веднъж месечно трябва да се правят и функционални проверки на асансьорите, освен ако не е предвидено друго в инструкцията на производителя.
Според официалната статистика у нас в експлоатация има 75 хил. асансьора. Според ДАМТН в повечето жилищни сгради изискването за монтирането на предпазен щит е изпълнено.
От агенцията допълват, че за всеки асансьор има издадена от производителя техническа документация. В нея обаче нямало посочен срок на годност, защото безопасността зависела от това каква е експлоатацията и поддръжката. Поради това всяко съоръжение можело да бъде опасно – без значение дали е ново, или старо, ако не се поддържа. Важното за безопасността било редовните технически прегледи и подписването на договор за абонаментно обслужване със специализирана фирма.